onsdag den 3. april 2013

VMPH (vision, mål, plan, handling) del 1

Inden vi kommer til at beskrive modellen, så er det hensigtsmæssigt at træde et skridt tilbage og se på hele stakken. Som jeg ser det, så er der seks niveauer. 

Helt ude fra det meget store perspektiv har vi livet. Det er hele den store sammenhæng som er vores liv og som vore liv bliver til som vi bliver ældre. 

Lidt tættere på bliver vores liv til håb og drømme. De ting, vi aspirerer til i vores liv. Det er stadig ude på det store åbne, hvor der er plads til at have åbne drømme, der nok aldrig kan realiseres og hvor det er tilladt at håbe på ting, som vi inderst inde godt ved, ikke kommer til at ske af sig selv. 

Længere inde - når jeg taler om længere inde, så er det i relation til den hverdag og den nutid, som vi alle er underlagt - altså: længere inde, så har vi visionen for, hvad der skal ske i en nærmere bestemt fremtid - eller som skal ske i fremtiden. 

En vigtig del af visionen er at omsætte den til mål, som vi kan forholde os til i dagligdagen. Det er konkrete mål, som vi - navnet mere end antyder det - kan måle på: Er vi der nu? Nu begynder der at ske noget, for vi kan gøre målene meget konkrete - til meget konkrete skridt mod at nå visionen.

Og de konkrete skridt skitserer vi med en eller anden form for plan. En plan er at bestemme os for en række skridt, som vil føre os hen til et specifikt mål. 

Endelig har vi handlingen. Det er det konkrete og ofte det, vi glemmer i de højere luftlag. I udgangspunktet er en hvilken som helst handling baseret på en (gerne meget) løs plan mod et mål bedre end ingen handling. 

Og den første handling på vejen er at skrive alt ned omkring visionen. Tømme hovedet for alt, der kan siges om den. 

Den første opgave: Lav en brainstorm på nogle timer, hvor du skriver alt ned omkring hvad du gerne vil gøre i fremtiden. 

Hjælp: Tag en blyant og noget papir med og sæt dig et sted hen, hvor du normalt aldrig ville gå hen. Lad være med at tage elektronik med. Dårlig håndskrift er altid bedre end at blive forstyrret. 

Mere hjælp: Gå i seng med blyant og papir. Læg dig til at sove. Skriv dine tanker ned, når du vågner.

0 kommentar(er):

Skriv Og Udgiv Din E-bog Nu!

Bogen om at gå fra ide til at skrive og udgive en e-bog.
Køb bogen på: SAXO.com

4omugen

4omugen
Livsstilsdesign til dig og til mig.