torsdag den 9. maj 2013

7 trin til mere effektivitet

Større effektivitet er en vej til at lave mindre - eller i hvert fald bruge mindre tid. Jeg læste et bud den anden dag, som jeg vender tilbage til i bunden. Mine er syv bud er:

1. Priotér og Udfør

Læg dine opgaver frem. Prioritér dem efter

  • Vigtighed: Hvor vigtigt er det at få denne udført? (vigtigste prioritet)
  • Deadline: Hvor snart er deadline?
  • Interesse: Hvor interessant er den? (laveste prioritet)
Udfør den første på listen. Prioriter igen, når du er færdig med den.

Det er min erfaring, at to-do lister tager for lang tid at lave, ændrer sig for meget og gør mig mere stresset end hvis jeg er foruden. Og så er der den vidunderlige ting, at mit arbejde har det med at blive påvirket af ting udefra, så nogle opgaver forsvinder helt af sig selv.

At opgaver forsvinder af sig selv har fået mig til at indføre en interesse prioritering. Det kan ikke være en belønning til senere, når der er en reel chance for, at opgaven er væk. Derfor indgår den i prioriteringen. 

Sidebemærkning: Opgaver forsvinder er noget, der rammer alle typer opgaver.

Prioritér og udfør!

2. Forventningsafstemning

Jeg sørger for at være sikker på niveauet af løsningen, før jeg producerer den. Nogle gange kan jeg gætte mig til svaret. Rigtigt mange gange er jeg nød til at spørge. Der bliver færre ting, der skal laves om. Der bliver ikke lavet mere end der er behov for. 

Det er utroligt så meget tid og energi, det sparer. Og produktet bliver bedre af, at være afstemt med dem, der skal have det.

Lav det rigtige arbejde!

3. Hold fri

Når jeg holder fri, så holder jeg fri. Det virker simpelt nok, men jeg ser mange, der ikke gør det. På hele tiden og klar til gøre noget. For de fleste normale mennesker er det sjældent nødvendigt. Samtidig slider det stille og roligt på overskuddet. Overskuddet, som f.eks. sætter mig i stand til at koncentrere mig endnu mere, når jeg arbejder. 

Hold fri, når du har fri!

4. Motion

Det er et af mine svage punkter - eller er blevet det med tiden - nemlig at få tilstrækkelig med motion. Hjernen er ikke en computer tilkoblet et kraftvarmeværk (kroppen). Den har gavn af, at hele kroppen bliver brugt. 

Motioner!

5. Netværk

Jeg bruger tid - ikke så meget, som jeg gerne ville og endnu mindre end nogle mener, jeg burde - på at netværke. Snakke. Bruge tid på andre. Fordelene ved at netværke er både ny inspiration, andre synsvinkler og måske det næste projekt. Og det vigtigste er, at jeg møder en hel masse interessante mennesker.

Plej dit netværk! (og det plejer dig)

6. My Way

Mine forslag virker for mig. Det er ikke det samme som at sige, at det virker for alle andre, f. eks. dig. Der er ret store chancer for, at du har andre måder at gøre det på. Tilpas dine prioriteringer og effektive måder at gøre det på til dit liv og din livsstil. 

Samtidig skal du være opmærksom på økologien i det her. Hvordan fungerer det sammen med din familie, din partner. Det dur ikke at have en effektiv verden, hvis de negative konsekvenser overstiger gevinsterne. Skab en økologi, der virker for dig og dine nære omgivelser.

Do it your way!

7. Ryd ud

Min tanke er, at hvis jeg ikke kan få de andre seks til at fungere, så er det tid til at (begge er lige vigtige):
  • Kigge på mig selv
  • Kigge på mine omgivelser
Når jeg kigger på mig selv, så tager jeg et time-out, hvor jeg arbejder med, hvad der er rigtigt og forkert i mine øjne. Jeg justerer så at sige det indre barometer. Målet er at rydde ud i uhensigtsmæssige tankemønstre, ideer og idiosynkrasier. Her vil jeg godt anbefale en god coach til at styre processen.

Når jeg kigger på mine omgivelser, så tager jeg et hårdt og grundigt kig på de ting, der skaber oplevelsen af ineffektivitet. Hvor er det, det gør ondt? Nogle gange hjælper det at justere måden, jeg prioriterer på. Andre gange skal der mere radikale ting til.

Det mest radikale er at fjerne dele, f. eks. skifte arbejde, hvis det ikke kan lade sig gøre at skabe effektiviteten. Hvis det hele tiden er en lang og opslidende brandslukning, så er jeg ganske enkelt ikke effektiv. Det er der ikke ret mange, der er. 

Min erfaring her er også, at det hjælper ikke at stikke af, flytte sig fra noget, som man ikke bryder sig om. Nissen flytter med. Hver gang. Det er nødvendigt at komme ind til sagens kerne, finde frem til, hvad det er. 

Og det gælder både det ydre (omgivelserne) og det indre (mig selv). Det er en slags oprydning, hvor det gælder om at komme ind til kernen. 

Ryd ud i årsagerne!

---
Det her er alt sammen inspireret af en glimrende artikel på LinkedIn: "My 7 Step to Getting More Done". Hvor forfatteren Shane Atchison har følgende syv:
  1. Begræns skærmtiden - brug tid med rigtige mennesker
  2. Ingen møder og opkald i weekenden - en god solid pause er godt (Min: 3. Hold fri)
  3. Hold rigtige ferier - hvor du ikke har kontakt til arbejdet (Min 3: Hold fri)
  4. Gør det naturligt - det skal virke for dig (Min 6: My way)
  5. Hav andre interesser - du skal lave andre ting
  6. Skip jobbet - hvis de syv trin ikke kan ske (Min 7: Ryd ud)
  7. Snak med din partner - skab økologien (Min 6: My way)
Hvad er dine syv? Har du overvejet det? Måske kun tre til at starte med

0 kommentar(er):

Skriv Og Udgiv Din E-bog Nu!

Bogen om at gå fra ide til at skrive og udgive en e-bog.
Køb bogen på: SAXO.com

4omugen

4omugen
Livsstilsdesign til dig og til mig.