søndag den 19. maj 2013

Teori X - og Y

Faldt ved et tilfælde over nogle gamle noter om teori X og teori Y. Teori X: folk er dovne og upålidelige, derfor er styring og kontrol godt. Teori Y: folk er motiverede, derfor er støtte og gode guidelines vejen frem. Det er to kendte ledelsesstrategier, hvor vi som 4-om-ugen mennesker godt ved, hvor vi er:

Vi sidder solidt på Y - Stærkt Motiverede!

Iflg. Wikipedia er ophavsmanden Douglas McGregor og den handler om at motivere folk. X er styret af kontrol og styring, da folk grundlæggende kun forsøger at lave så lidt som muligt. Omvendt er Y egenmotivation og engagement.

Fra et optimeringssynspunkt på arbejdet er X virkeligt langt ude. Man kan ikke optimere sin egen arbejdssituation, når ledelsen har den grundindstilling, at du blot forsøger at snyde dig nemmest gennem dagen. Og den eneste grund til, at du lader være er, at du tror, du bliver opdaget. Det minder mig om en telefonsamtale, jeg overhørte en enkelt sætning fra:

"Jeg tænker, at jo flere gange vi ringer til ham, jo før får vi resultater"

Klasseeksempel på, at kontroltankegangen eksisterer og bliver brugt. Bortset fra det kan være svært at få noget lavet mens man taler i telefon, så er det den slags kunder og chefer, vi ønsker os langt væk fra.

Hvorimod Y ledelse er med til at skabe netop den type situation, vi ønsker os. Ledelsen antager, at vores drive rykker os mod resultater.

Og det er lige det, der er kernen.

Vi vil skabe resultater med så få omveje som muligt.

Vi gider ikke have nogen i røret for at høre om vi laver noget.

0 kommentar(er):

Skriv Og Udgiv Din E-bog Nu!

Bogen om at gå fra ide til at skrive og udgive en e-bog.
Køb bogen på: SAXO.com

4omugen

4omugen
Livsstilsdesign til dig og til mig.