onsdag den 21. august 2013

Sælg din viden online!

Det er ikke uproblematisk at have en fire-timers arbejdsuge som mål. Det vanskeligste er at skaffe en cash-cow, der kan levere varen. Den bedste af slagsen, har jeg fået fortalt, er at kunne sælge en elektronisk vare (artikel, video, lydoptagelse eller lignende) online. Endnu bedre, hvis det er en evergreen, dvs. noget, der ikke bliver forældet med tiden.

En evergreen kan være en artikel om at skrive gode artikler, mens en tidsbegrænset udgave vil handle om at skrive artikler med Word 2003 (eller skrivemaskine). Det er en evergreen at give anvisninger på, hvad der gør en artikel god. En bestemt teknologi bliver som oftest forældet efter nogle år.

Det er ikke det samme som at sige, at du ikke skal skrive artikler, der har en begrænset levetid. Skriv endelig løs. Hvis det, du skriver, er af god kvalitet, så skal der nok være salg i det for en periode. Se bare på den store mængde af litteratur, der udkommer om forskellige versioner af Word (som åbenbart er mit eksempel i aften).

Den gode artikel skal handle om noget, der er et marked for. Hvis altså det skal være en succes. En simpel måde at finde ud af, om der er et marked, er ved at søge på nye bogtitler. Groft sagt, så er et marked defineret ved, at der er konkurrence. Når du kan se, der findes andre bøger på markedet, så er det fordi, der finder salg sted. Så er det bare at komme i gang.

Nu er den traditionelle indvending (hvis vi taler en bog): "Jamen, så er der jo ingen der køber min bog. De køber de andres bøger." Det er sikkert rigtigt. Men kun til dels. Hvis der er interesse for et emne, så er der også en tendens til at køberne vælger flere titler inden for samme område. Det viser sig:

Jo større interesse for et område, jo bredere bliver der købt ind!

Det er altså ingen hindring, at der allerede findes noget om emnet. Det indikerer interesse. Og dermed potentielt salg.

Omvendt er der ingen titler på et område, så er det måske fordi, der ikke er et marked. Det interesserer simpelthen ikke andre end dig. Måske er det fordi, du er first-mover. Det ved du aldrig rigtigt, før du tjekker området ud.

Jeg bruger to metoder til at se om et område er noget værd. Det er to metoder, jeg er blevet overleveret af en amerikansk forfatter. Den første metode er at se, hvad der udkommer på amerikansk grund. Finder du noget der, så er du godt på vej.

Den anden metode er at bruge Google's søgeordsværktøj, som bliver til Adwords søgeordsplanlægning i en nærmere fremtid. Det er et værktøj, hvor du kan undersøge dine nøgleord i forhold til søgninger. Er der mange, der søger på dine nøgleord, så er du også godt på vej.

Det var lige at få startet op på at sælge viden online. Der er stadig lang vej - senere vil jeg skrive om, hvilke typer af online produkter, der er ekstra gode og hvilke, der er mindre fantastiske, læs her: http://www.4omugen.dk/2013/09/hvad-skal-dit-online-produkt-vre.html

0 kommentar(er):

Skriv Og Udgiv Din E-bog Nu!

Bogen om at gå fra ide til at skrive og udgive en e-bog.
Køb bogen på: SAXO.com

4omugen

4omugen
Livsstilsdesign til dig og til mig.