onsdag den 4. september 2013

Hvad skal dit online produkt være?

I denne artikel vil jeg se på de tre typer af online materiale, en slags offline (en rigtig bog), og hvordan jeg ser dem som mulighed for at sælge viden online.

Det vigtigste er altid, at man sørger for, at indholdet har en vis kvalitet. Det er uanset, hvad man skriver om, så virker det ikke rigtigt, hvis det ikke er ordentligt. Content is King! Og det vil det vedblive med at være.

De fire typer indhold er:

  • Video
  • Lyd
  • E-bog
  • Bog
De har hver sin kadence både i produktion som i forbrug. 

Video

Det fantastiske ved video er, at en god video kan visualisere en ide og samtidig have en lydside, der gør indholdet levende og vedkommende. Det er nemt at komme i gang med. Lav en præsentation af din viden, f.eks. som en PowerPoint. Download noget videosoftware fra nettet, der kan optage din skærm. Afspil din præsentation og snak samtidig. Voila! Du har et produkt. Er du mere ambitiøs, så kan du lægge baggrundsmusik på, lave en rigtig video og ikke bare en skærmpræsentation med dig selv, osv. 

Video bliver ofte i praksis hentet til en smartphone eller tablet, så dit salg af videomateriale bør som minimum kunne hentes til de enheder. Hvis du lægger det gratis ud, så er YouTube og Vimeo gode steder. Vil du sælge indholdet, så kan du ret nemt etablere en hjemmeside, der sælger adgang til dine videoer. 

Lyd

Lyd er i praksis lige så nemt som video. Det kræver ikke meget mere end et lille program til at optage din stemme. Taler du ud fra et manuskript, så får du det hele med. Den eneste fare, er at det kan komme til at lyde "oplæst" og måske lidt kedeligt. Er det et problem for dig, så brug stikord i stedet. En anden godt brugt metode er at optage interviews enten af dig selv (kræver en, der interviewer dig - ellers bliver det for mystisk) eller af en anden person - en ekspert -, som du interviewer. Det virker temmelig godt.

Lyd kan udgives som en serie podcasts. Det er ret populært og er måske i virkeligheden den nye radio. Det kan man igen forholdsvist nemt og uden at demonstrere det, udgive på f.eks. iTunes og andre steder. Eller du kan lave en hjemmeside, der udgiver lyd, som man downloader mod betaling.

E-bøger

E-bøger er vanskeligere at producere og det tager længere tid. Som regel tager det meget længere tid at skrive en bog frem for at producere video eller lyd. Det gælder i endnu højere grad for trykte bøger, hvor der også er noget ekstra layout og en trykkeproces ind over. Du kan på video eller lyd tale dig ud af de steder, hvor der er huller - når du opdager dem. I en e-bog, så skal hullerne dæleme udfyldes med rigtige ord. 

E-bøger kan udgives på e-bogs forlag. En række af dem stiller servicen til rådighed for dig mod en procentsats af omsætningen. Det kan f.eks. være Saxo.com. Der findes mange andre, jeg har ikke nogen liste. Igen er det en mulighed at lave din egen hjemmeside, hvor man kan købe download af din e-bog. 

Bøger m.v.

Tryk af bøger er mere bekosteligt og derfor ofte ikke lige den rigtige vej frem. Desuden er der jo en del arbejde med at sende rigtige ting med posten - ikke lige 4 timer om ugen! Når det er sagt, så er der jo også virksomheder, der ordner den slags. 

Der er de traditionelle forlag. Hvis du er så dygtig / heldig / overbevisende, at du bliver udgivet på et etableret forlag, så står de for den del af arbejdet. Uden jeg lige kan komme på et eksempel, så findes der også virksomheder med print-on-demand, der laver alt det praktiske i forbindelse med din bog.  

Når jeg snakker om bog, så kunne det lige så godt være en DVD med videomateriale, en CD med lydbog eller andet lydmateriale. Det skal tænkes bredt. 

Det kunne være, at du vil tilbyde på din egen hjemmeside, at man kan downloade bogen til en billig penge, eller man kan købe din bog som bog til en noget højere pris. 

Det var de fire muligheder, som jeg overordnet ser dem. Husk altid, det er din viden, der kan sælge godt: Content is King! Kan ikke siges for tit

0 kommentar(er):

Skriv Og Udgiv Din E-bog Nu!

Bogen om at gå fra ide til at skrive og udgive en e-bog.
Køb bogen på: SAXO.com

4omugen

4omugen
Livsstilsdesign til dig og til mig.