fredag den 10. april 2015

Træk vejret dybt og ... rediger

Det første udkast af romanen er færdigt og hvad så?

I nogle dage efter afslutningen på udkastet er din følelse noget i retning af et tab af en god ven. Det er som om du savner noget. Mærkeligt nok. Du har brugt utroligt meget energi på at motivere dig selv rigtigt mange aftener. Og nu mangler du noget.

Måske skulle du bare prøve igen - det var jo i realiteten ret sjovt.

Omvendt ligger der et manuskript og kalder på en indsats af titaniske dimensioner. Udkastet er end ikke værdigt til at blive delt med dine nærmeste eller dine faste læsere. Det er hvad det er: et udkast.

Måske skulle du bare arkivere udkastet og lave noget andet.

Nej!

Hvis du vil noget med din skrivning, så er der ingen vej udenom. Du skal på et tidspunkt forholde dig til, hvad du har skrevet. Det første møde er redigeringen af det rå manuskript.

Formålet med den første redigering af romanen er at få styr på den i et omfang, at du kan få en anden til at læse den igennem og pege på styrker og svagheder. Det handler ikke om, hvorvidt der er et manglende komma her og der. Det handler ikke om, at alting skal være perfekt.

Det handler om at skabe et manuskript, som du kan gå videre med. Derfor er de fem vigtigste skridt i den første redigering:

1. Få styr på personer og steder

Det kan godt være, du havde en klar ide om, hvem der var hvem, hvor hvad lå. Nu er tiden dog inde til at nå til det punkt, hvor du sikrer dig, at det hele hænger sammen. Det vil sige, at du kontrollerer, at geografien stemmer hele vejen igennem, f.eks. ved at kigge på Google Maps. Hvis den ikke stemmer, så skal det rettes til.

Samtidig er det væsentligt at få persongalleriet støvet af. Nøgleaktiviteten er at få styr på, hvordan personer er og deres indbyrdes relationer. Det er også en klassiker, som lige skal med, at personer ikke skifter navn i hvert kapitel, men beholder deres navn gennem hele teksten.

2. Find hullerne i historien

Efterhånden som du kommer gennem historien bemærker du selv, hvor der er spring i handlingen. Det er huller, som skal fyldes ud. En måde at fylde hullet ud på er at skrive mere tekst, der lukker hullet og skaber en sammenhængende historie.

En anden måde at skabe en sammenhængende historie er at ændre teksten før og efter hullet i historien, så du på den måde skaber mere kontinuitet i historien.

3. Skær fedtet fra

Og den tredje ting, som den første redaktion skal klare, er at skære de dele af historien fra, som ikke bidrager til historiens pointe. Det er altid svært, fordi en god del af en længere historie er baggrund og stemning, der ikke er en del af storyline. Alligevel bidrager de dele til historien ved at skabe et stemningsbillede.

Det er denne del, "kill your darlings", der er allersværest. Desværre (eller måske heldigvis) er det også den af redaktionen, der giver det største udbytte i forhold til kvaliteten af din roman.

4. Den grundlæggende grammatik

Forleden faldt jeg over et eksempel fra Tekst-TV:

"Politiet fulgte efter røverne. De havde kørt femten kilometer, da de anholdte dem."

Det er lidt forvirrende at finde ud af, hvad der er hvad i denne sætning. Vi kan godt regne ud, at politiet indhentede og anholdte røverne, da røverne havde kørte femten kilometer.

I lighed med ovenstående, så er der kuk i tiderne i dette eksempel (selvopfundet):

"Han går hjemmefra og ankom til destination klokken seksten."

Den grammatiske tid for starten af sætningen er nutid, mens den afsluttende del er i datid. Indtrykket er, at han ankommer før han tog afsted. Med mindre tidsrejser er en bestanddel af historien, så er det ikke helt godt.

Pointen er, at du skal have styr på disse grundlæggende former for grammatik. Skidt med kommaer og alt den slags. Det væsentlige er at kommunikationen fungerer i grammatikken.

5. Fortællersynsvinkel

Fortællersynsvinklen er det perspektiv du som forfatter anlægger. Et par eksempler er: historien foregår i jeg-form; historien foregår gennem en udenforstående fortæller, der beretter om hændelser og evt. også om personernes tanker.

Det vigtige her er, at du holder fast i den synsvinkel, som du lægger. Ikke fordi du partout skal fortælle hele historien som en jeg-fortælling eller noget andet. Du skal blot sikre dig, at der er en form for konsistens i det, du skriver i forhold til synsvinklen.

Held og lykke!

0 kommentar(er):

Skriv Og Udgiv Din E-bog Nu!

Bogen om at gå fra ide til at skrive og udgive en e-bog.
Køb bogen på: SAXO.com

4omugen

4omugen
Livsstilsdesign til dig og til mig.